At leve med geologisk tid og rum
Geocentre Møns Klint var beliggende i en dramatisk landskabsindstilling oven på kridtklipper med udsigt over havet. Når vi spurgte, hvorfor folk går til Moens Klint for at se ud over havet eller samle fossiler, konkluderede vi, at svaret ligger i de komplekse relationer mellem krop, landskab og kultur, der lokker emnet.
Disse tanker førte os til et maleri af Eckersberg af stedet, som er oplysende i denne henseende - hvilket viser, at svaret ikke nødvendigvis er selve klippen, da det forbliver skjult for synspunktet. Snarere ser et motiv med teleskop i hånden ud fra klippen på noget andet. To andre er optaget af tæt samtale og ser hverken på klippen eller udsigten. Maleriet antyder, at dialog eller diskurs er afgørende - samtale inspireret af omgivelserne og informeret af den forhøjede fordel ved klippetoppen, hvor en naturligt forekommende kæmpe platform udnytter en følelse af skala og styrke af skalaen af geologiske begivenheder, der forårsagede denne formation.
Disse tanker skaber konteksten eller grundene til vores arkitektoniske svar. Selve bygningen blev en udgravning af kridtoverfladen, en skrabe væk og afslørede jorden under på en måde, der stemte for den fossile jagt, der havde været populær på stedet. Hovedrummene i bygningen var derfor grøftlignende gallerier, der zigzaggede mellem 'huler' i deres indre ende og 'vinduer' med udsigt mod havet. Længden af hvert galleri svarede i skala til den repræsenterede periode og blev derfor en mere frenetisk rumlig tic-tac, når man vender tilbage til det moderne rum.
Rydning på kridtklippetop
Koreografi af et besøg
Koreografi på stedet
Flere besøgsstier
Omorganiseret landskab.
Projektet
> BYGNINGER > STRATEGI > URBAN > RESEARCH